Verslag

Terugkoppeling: Stedelijke ambitie

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Auteur: Rik Winsemius

Voor een stedelijke ambitie om alle jongeren bij het hippe, hot & happening Amsterdam te betrekken:

  1. Goede analyse van de omgeving waarin de jongeren verkeren:
    • Ken de cijfers (schooluitval, ondernemerschap, probleemgezinnen, overlast, startups etc.);
    • Ken de wijk: je komt jongeren niet achter je bureau tegen. Je kan dus ook niet achter jouw bureau de problemen oplossen: wees in de wijk, ook als beleidsambtenaar;
    • Maatwerk: elke buurt is anders, elke jongere is anders: Probeer niet met 1 specifieke methode alle problemen of achterblijvers te betrekken, maar biedt maatwerk aan, gebaseerd op de kennis die je hebt opgedaan door het kennen van de wijk en de cijfers;
  2. Zorg dat jongeren voor een gedeelte van de initiatieven in the lead zijn en werk voor de rest zoveel mogelijk aan co-creatie: Vaak weten de jongeren beter dan de professional welke aanpak op welke manier aanslaat;
  3. Vermijd een projectencarrousel, met opeenvolgende projectjes die in zichzelf goed zijn, maar niet bijdragen aan een groter doel. Zorg dat er een netwerk wordt opgebouwd dat duurzaam en blijvend is. Dat is belangrijker dan de specifieke activiteiten;
  4. Zorg voor een goede connectie tussen jongeren & de gevestigde orde: zorg dat de deuren van de instituties open staan voor jongeren. Dat betekent: Tijdig reageren, jongeren serieus nemen als ze zelf iets willen opzetten en de jongeren die geïnteresseerd zijn ook echt gesprekspartner maken;
  5. Een aantal trajecten zullen toch vanuit de instituties zelf moeten worden vormgegeven: zorg dat die aansluiten op de bottom-up en co-creatie initiatieven, zodat deze elkaar versterken in plaats van tegenwerken.

 

Oplossingen:

  • Schrijf een gemeentelijke wedstrijd uit voor jongeren met een mbo-achtergrond om te komen met een plan voor een eigen onderneming. Koppel de drie beste ideeën aan de Startup Campus in Amsterdam en daarmee aan hip, hot en happening Amsterdam. Op die manier bied je kansen, stimuleer je jongeren op een positieve manier en speel je in op de juiste groep jongeren;
  • Ga verder dan gebiedsgericht werken: maak per buurt een analyse, breng de netwerken in kaart en zorg dat je de buurten kent. Ontwikkel op basis daarvan een aanpak die een combinatie is van repressie, kans bieden en preventie;
  • Een uitzendbureau van, voor en door jongeren;
  • Communicatietrainingen door jongeren zonder gezeik. Een training om te zorgen dat je wel helder vertelt wat er aan de hand is, maar niet in de valkuil stapt van te simpel taalgebruik, of het versluieren van de problemen. Niemand weet zo goed wanneer je “echt bent” als de jongeren;
  • Laat jongeren de website van de Gemeente Amsterdam, betaald, net zoals je nu de contentmanagers betaald. Dan maken ze die website vanzelf hip hot en happening;
  • Meeloopstages van hotemetoten met jongeren;
  • Stel doelen die verder gaan dan één politieke termijn, zodat de drang om telkens met iets nieuws te komen wordt voorkomen.

 

Kern:

Wil je jongeren betrekken, zorg dan voor gelijkwaardigheid, waarbij je als gemeente en instituties niet voorschrijft wat er moet gebeuren. Luisteren, faciliteren en ruimte geven zijn de voorwaarden voor een stad waarin alle jongeren meedoen.

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+